Práce a zdraví č. 3/2008 - Zeptali jsme se za vás...
Praha je specifická především v tom, že je zde velké množství:
- podnikajících subjektů a podstatná část z nich vyvíjí činnost také v ostatních krajích;
- subjektů, které poskytují služby (obchod, zdravotnictví, školství, peněžnictví, doprava, stravování, ubytování, ochrana objektů atd.);
- zahraničních firem a pracujících cizích státních příslušníků;
- dočasných pracovišť s ohledem na velký objem stavebních a udržovacích prací;
- obchodních a kulturních objektů s velkou koncentrací osob.
Největší problémy jsou ve stavebnictví, kdy při stavebně montážních pracích nejsou dodržovány základní bezpečnostní zásady, především při pracích ve výškách, výkopových a zemních pracích, skladování a manipulaci s materiálem. S ohledem na velké zastoupení služeb jsou největší problémy s dodržováním pracovních režimů s ohledem na délku pracovních směn, týdenní limity pracovní doby, přesčasy a odpočinky mezi směnami a týdny. Za první pololetí roku 2008 narůstá počet případů, kdy zaměstnavatel nevyplácí mzdu v termínu podle pracovní smlouvy, nebo nevyplácí mzdu již delší časové období, neplatí za práci přesčas vůbec, nebo nevyplácí příplatky za přesčasovou práci.
Mezi specifika Prahy, patří také to, že s ohledem na pracovní příležitosti, vyšší anonymitu se zaměstnanci se svými podněty mnohem častěji obracejí na inspekci práce v případech, kdy zaměstnavatel neplní své povinnosti. V podnětech je více než z 90 % zastoupena problematika pracovněprávní, pracovních podmínek a odměňování za vykonanou práci.
Myslíte si, že informovanost zaměstnavatelů, ale i zaměstnanců v oblasti BOZP je dostatečná?Právní vědomí jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců je malé, a to proto, že problematika pracovního práva a zásad bezpečné a zdraví neohrožující práce v učebních osnovách odborných učilišť, středních a vysokých škol jsou obsaženy jen výjimečně.
Při nástupu do zaměstnání převládá nedostatečná příprava k výkonu pracovní činnosti, a tak většina zaměstnavatelů a zaměstnanců v malých a středních podnicích řeší až vzniklý problém. V horším případě, až když se „něco“ stane.
Jak hodnotíte dodržování bezpečnostních předpisů u malých firem v oblasti stavebnictví?Problémy malých firem vznikají zejména z důvodu, že jsou subdodavateli stavebních prací a často přijímají zakázky, pro které nemají dostatečné personální a technické zázemí a malý časový prostor pro realizaci zakázky.
Další problémy vznikají podepsáním smlouvy s odběratelem, i když smlouva neobsahuje problematiku vzájemné spolupráce a koordinaci činností v případech, kdy na daném pracovišti současně vykonává práci více zaměstnanců různých subjektů.
Lepší je situace v dodržování bezpečnosti práce na staveništích, kde podle zákona č. 309/2006 Sb. vykonává svoji činnost koordinátor stavebních prací. Stále však zůstane mnoho staveb, kde koordinátor nebude, a tam nezbývá nic jiného, než zvýšenýdohled jak za strany zaměstnavatele, tak inspekce práce.
Jaké kontroly podle plánu kontrolní činnosti pro rok 2008 již proběhly a s jakým výsledkem?Plán kontrolních akcí roku 2008 je veřejně přístupný na webových stránkách SÚIP (www.suip.cz) a většina těchto úkolů bude uzavřena a vyhodnocena po 30. 11. 2008.
Úkoly jsou zaměřeny na problémové obory a činnosti. Plán kontrol obsahuje úkoly, zaměřené na kontrolu bezpečnosti práce ve stavebnictví, dodržování pracovního režimu řidičů, bezpečnost při manipulaci s materiálem, systém zajišťování BOZP v malých a středních podnicích, kontrolu plnění povinností zadavatelů staveb, kontrolu agentur práce a agenturního zaměstnávání.
O výsledcích jednotlivých úkolů bude po jejich ukončení zpracována samostatná zpráva a výsledky budou k dispozici na webových stránkách. Dílčí výsledky budou až po uzavření pololetí.
Plán kontrolních akcí pro rok 2008 má 15 bodů. Kolik oblastních inspektorů tyto kontrolní akce provádí v Praze?Kontroly v Praze provádí 39 inspektorů, a to včetně 3 vedoucích odborů. Podstatná část jejich kontrolní činnosti je vyvolána podněty zaměstnanců nebo zaměstnavatelů na neplnění povinností v oblasti pracovněprávních vztahů, pracovních podmínek, bezpečnosti práce a neplnění smluv a dohod. Rozsáhlá je také poradenská činnost inspektorů v rámci poradenských dnů, každé pondělí a středu na inspektorátu.
Právě poradenské dny významně přispívají ke zvyšování právního vědomí zaměstnanců a zaměstnavatelů a vytvářejí vhodné prostředí při řešení vznikajících problémů a nejasností při plnění práv a povinností, vyplývajících z právních předpisů.
Cílem inspekce práce nejsou pokuty, ale náprava závadného stavu. I přes tuto zásadu inspekce při zjištění závažných nedostatků, s ohledem na závažnost správního deliktu, zejména způsobu jeho spáchání a okolnostem, za kterých byl spáchán, využívá oprávnění k uložení pokuty.
Za závažné lze považovat především nepřijetí opatření proti opakování vzniku pracovního úrazu ze stejných zdrojů a příčin, neodstranění nedostatků zjištěných při předchozích kontrolách, opakování nedostatků, neodstranění nedostatků, o nichž zaměstnavatel byl informován svými zaměstnanci, ignorování oprávněných požadavků zaměstnanců, vyplývajících z předpisů a dohod.
V případě sankce je potřebné připomenout, že vedle sankcí podnikům, ze zákona o inspekci práce, jsou zde sankce fyzickým osobám formou pořádkové pokuty v případech, kdy nevytvářejí podmínky k výkonu kontroly, neposkytují součinnost tím, že nepodávají pravdivé a úplné informace o zjišťovaných a souvisejících skutečnostech, včetně dokladů a písemností.
děkujeme za rozhovor